søndag 20. mai 2012

Zulu

Foto: Aschehoug

Zulu innledes med drapet på datteren til en tidligere rugbyspiller i Kirstenbosch botaniske hage i Cape Town. Mordofferet er påvirket av et hittil ukjent narkotisk stoff, og levningene bærer preg av ekstrem voldsbruk. Og derfra blir det bare verre, og utrolig spennende.

Zulu drar deg inn omtrent fra første side, og den er vanskelig å legge fra seg. Den er brutal og mørk,  kanskje noe av den mer brutale krimen jeg har lest. Men brutaliteten føles ikke overdrevet, den er nødvendig for å få frem hvor dyster denne historien egentlig er. Zulu er alt annet enn en tradisjonell politiroman, man føler tidlig at ingen er trygge-ikke engang heltene. Apartheidspøkelset henger hele tiden over boken, og de politiske undertonene med kriminalitetsstatistikk gjør boken enda bedre. Zulu tar opp mange av Sør-Afrikas problemer ift HIV/Aidsepidemi, fattigdom og kriminalitet, og den etterlater deg med en klump i magen.

Jeg er over snittet glad i bøker fra og om Afrika, så da denne boken dumpet ned i postkassen gledet jeg meg til å begynne lesingen. Det er noe eget når man leser bøker med handling fra steder man har vært og er glad i, og Cape Town-området er et av mine favorittsteder i verden. Sist jeg var i Cape Town så jeg denne boken, men valgte den bort pga baggasjeplass, så da er det ekstra fint å få lese den nå.

Dette er rett og slett en fantastisk bok som allerede har sneket seg inn på min favorittliste, og jeg anbefaler alle som er glad i spenningsromaner å lese den.

Karakter: 10/10

Bokomtale




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar